Nieuws

Niet ‘niksen’ maar ‘doen’ om stress tegen te gaan

Marja Leijenhorst

Afgelopen week heb ik een interessant artikel gelezen op timemanagement.nl over omgaan met stress. De leerpunten wil ik graag met je delen. Want er wordt gesteld dat stress nu eenmaal onvermijdelijk is in de meeste kantoorbanen. En als je dit leest en waarschijnlijk via LinkedIn op onze site bent gekomen. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een kantoorbaan en dus ook hoogstwaarschijnlijk wel eens (of vaak?) stress.

“Stress is het verschil tussen wat je wil en wat je kan”, zegt organisatiepsycholoog dr. Kilian Wawoe

Je wil aan bepaalde eisen voldoen, maar je kan niet alles (tegelijk) of überhaupt niet. Stress maakt je hoofd moe en ontketent negatieve emoties. Omgaan met stress doe je door de tegenreactie in je hoofd aan te wakkeren aldus timemanagement.nl.

De processen die hier achter liggen, de aanmaak van corticol in je Hypothalamus, de overwerkte Hippocampus, de schade aan de Frontale Lob en daarmee een ongeremde Amygdala zal ik hier niet verder bespreken. Dat doen ze in dat artikel prima begrijpelijk (inclusief handige video).

Ik hop meteen met je naar ‘wat te doen tegen stress’. En daarmee hebben we meteen de kern te pakken. Je moet iets ‘doen’ tegen stress. Niksen ‘op vakantie gaan’ of ‘niksdoen’ helpen maar zeer beperkt.

Je brein heeft een trigger die hem wakker schudt, wat kan doorslaan in stress. En je brein heeft een middel wat hem tot rust brengt. Omgaan met stress, zo wordt gesteld, is de balans vinden tussen die twee. Dus hoe brengen we ons hoofd tot rust?

5 dagelijkse ‘omgaan met stress’ middelen

1) Muziek! Opzetten tijdens je werk. Het wondermiddel voor je Frontale Lob. Deze lijst schijnt goed te zijn, ik ben zelf nog aan t zoeken naar een voor mij betere variant.

2) Bewegen! Dus gewoon even opstaan, plaspauze, drinken halen, lopend bellen, zie het als investeringstijd in jezelf én je werk. Feestje voor je Hippocampus en Frontale Lob.

3) Leer! Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft een ontzettend ontstressend effect op de Hippocampus en Frontale Lob.

4) Slaap! Genoeg, op tijd en goed. Ik ben gestart met de avondwekker. Het is nog even wennen en ik ‘laat hem nog wel snoozen’ maar dat doe ik in de ochtend ook wel eens 😉

5) Stop met multitasken! Werkt mega-stressbevorderend doordat het je Hippocampus en Frontale Lob een flinke knauw geeft. In deze blog gaf ik al eens tips rondom ‘het geluk van de uitvoering’ waarin kleine uitvoeringstaken en realistische afvinklijstje ook kunnen helpen tegen multitasken. En lees ook de commentaarsectie met tips om afleiding te voorkomen.

Timemanagement.nl stelt:

Probeer in je planning dus vooral zoveel mogelijk taken één voor één op te pakken, dan hou je je hoofd tevreden. Of in elk geval fit genoeg om al dat werk überhaupt te kunnen uitvoeren. Want onthoud de woorden van Wawoe: “Stress is het verschil tussen wat je wil en wat je kan.”

Wat was jij aan het doen voordat je dit verhaal ging lezen?

Pak dat weer op en rond het af (of knip het op in kleine delen en rond een deel af) vóórdat je weer iets nieuws gaat lezen of iets anders gaat doen.

Succes! Ik ga even opstaan en kort bewegen en dan aan de slag met mijn volgende taak van vandaag.